Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Projektové vyučování ve výuce historických témat v hodinách výchovy k občanství (Pracovní tábor Terezín)
POUZAROVÁ, Iveta
Diplomová práce se zabývá projektovou výukou v hodinách občanské výchovy při výuce historických témat. Současné volání po eliminaci faktografických údajů a pozitivistického přístupu ve vyučovacím procesu nalézá rovněž živnou půdu v projektové výuce, jež uspořádává zcela jinak, než bylo obvyklé v systému vyučovacích předmětů učební látku, přičemž žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout si výklad učitele doplněný názornými ukázkami, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Práce je rozdělena do dvou částí, analytické, jež se bude zabývat podstatou projektového vyučování, jeho historií a využitím v hodinách občanské výchovy. Autorka se dále zaměřuje na to, jak má vypadat exkurze a jak postupovat při její samotné realizaci. Součástí analytické části je také historie pracovního tábora Terezín. V praktické části se autorka zaměřuje na využití těchto poznatků ve vyučovacím procesu, zařazuje pomocí Školních vzdělávacích programů konkrétních škol výuku holocaustu do příslušného ročníku a popisuje odbornou exkurzi, kterou absolvovaly dané školy, jejíž zhodnocení probíhá na základě kvantitativního výzkumu.
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Technické památky na Českokrumlovsku a jejich uplatnění ve výuce na 1. stupni ZŠ
ČARKOVÁ, Věra
Diplomová práce je zaměřena na využití technických památek na Českokrumlovsku ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce se zabývá analýzou odborné literatury týkající se projektového vyučování a jeho uplatnění ve výuce technické výchovy na prvním stupni základní školy. Závěrečná kapitola teoretické části diplomové práce je věnována vybraným deseti technickým památkám na Českokrumlovsku. V praktické části diplomové práce jsou využity vytipované technické památky pro zpracování projektů. Součástí každého projektu je exkurze na danou technickou památku a její využití pro další část projektu. Praktická část je věnována zpracování didaktické dokumentace a informačního základu pro pedagogy. Příloha diplomové práce obsahuje kromě jiného fotodokumentaci z výstupů každého realizovaného projektu. Nedílnou součástí diplomové práce je zpracování údajů z krátkých dotazníků pro učitele, který byl zaměřen na smysluplnost realizovaných projektů.
Náměty k projektové výuce na 2. stupni základní školy na příkladu neživé přírody Novohradských hor
KUŘÍMSKÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá tématem výuky neživé přírody místního regionu. Cílem diplomové práce je vypracování vlastního námětu k projektové výuce na 2. stupni základní školy na příkladu neživé přírody Novohradských hor. Součástí projektu jsou různé aktivity zaměřující se na výuku neživé přírody. Teoretická část se věnuje základním principům mezipředmětových vztahů, projektové výuky a terénního cvičení. Součástí je i hodnocení významu mezipředmětových vztahů učiva neživé přírody v rámci RVP ZV. Jedna z kapitol je věnována i fyzicko-geografické charakteristice Novohradských hor. Praktická část je výsledným návrhem projektu.
Pilotní ověřování vzdělávacích materiálů (Projekt vzdělávání k udržitelné dopravě)
Pírková, Jana ; Tvrzová, Ivana (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Anotace: Bakalářská práce Pilotní ověřování vzdělávacích materiálů popisuje proces tvorby vzdělávacích aktivit s problematikou udržitelné dopravy, příprava jejich pilotního ověřování a následně vyhodnocení získaných postřehu spojených s pilotním ověřování vzdělávacích aktivit. V rámci teoretické části předkládá autorka příklady procesu a výsledků pilotního ověřování v rámci České republiky. Následně předkládá výčet vybraných výukových metod, které byly vybrány pro tvorbu a v empirické části uvádí podrobný postup při ověřování a vyhodnocení poznatků získaných v rámci procesu pilotního ověřování vzdělávacích aktivit. Klíčová slova: Pilotní ověřování vzdělávacích aktivit, udržitelná doprava, progresivní pedagogiky, problémové výučování, projektové vyučování, využití různých druhů inteligence ve výuce, zážitková pedagogika, audiovizuální materiály ve výuce, dotazníkové šetření, dopravní návyky školáků, zpětná vazba na vzdělávací aktivity, spolupráce učitelského sboru na vzdělávacích aktivitách,
Náměty na projektovou výuku místního regionu na II. stupni ZŠ (na příkladu mikroregionu Lipensko)
KOUBOVÁ, Jolana
Diplomová práce se zabývá tématem výuky místního regionu s využitím projektové metody ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem je vypracování návrhu učebního materiálu ve formě projektu pro výuku místního regionu na příkladu Lipenska. Teoretická část je zaměřena na základní principy a charakteristiku projektové výuky a dále na problematiku výuky místního regionu. V praktické části jsou pak výsledné návrhy vlastních výukových metod zpravovány ve formě pracovních listů.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.